28
Oct
13

Et annet lerret: Hiroshima mon amour. Filmvisning og foredrag med Marit Paasche

image


Da filmen kom tidlig i det tjuende århundret fikk menneskehetens historie for første gang muligheten til å fremstå som en fortelling av bevegelige bilder. Filmen dannet en ny type museum, og den medførte en utvidelse av begrepsapparatet som omgir bildet.«Et annet lerret» er et personlig blikk på filmen fra billedkunstens ståsted. Hvert av de fire essayene tar utgangspunkt i en film: Alain Resnais’ Hiroshima Mon Amour, Ingmar Bergmans Persona, Michelangelo Antonionis Blow-Up og Lovely Andrea av Hito Steyerl. Filmene danner ulike innganger til en diskusjon om bildets posisjon i samfunnet, og de gir innblikk i hvordan billedkunsten og filmen stadig har utvekslet strategier for å forstå og håndtere bilder av oss selv og verden.På H//o//F vil Marit Paasche holde et foredrag om flimen «Hiroshima om amour» fra 1959 som Alain Resnais laget sammen med forfatteren Marguerite Duras. Handlingen er satt til Hiroshima et tiår etter at byen ble rammet av atombomben. Filmen rører ved traumet av hendelsen, og mediterer over både offentlige og private strategier for å huske og responderer på den. Vi følger en kort affære mellom en japansk arkitekt og en fransk skuespiller som har kommet til byen for å spille inn en film om fred. De potensielle parallellene mellom de personlige historiene, minnene og traumene til protagonistene på den ene siden, og de til byen og samfunnet på den andre, blir stadig hentydet, uten at det blir direkte påstått. Grenser er fundamentale for estetikken til filmen på andre måter også. Møtet mellom en japansk mann og en fransk kvinne er, tross alt, et som må forholde seg til kulturforskjeller, ulike språk, kjønnsbarriere, geografiske grenser og historie. I tillegg er intensiteten i deres affære, og samtalene, minnene og traumene som møtet deres setter i gang, utløst av det faktum at tiden deres sammen er begrenset. Hun har et fly å nå, og begge annerkjenner at de straks må vende tilbake til de normale mønstrene og settingen til hverdagslivet.Alain Resnais vant internasjonale bifall for sin innovative bruk av miniatyr flashbacks i filmen og hans iherdige bruk av kutt mellom tid og sted innprenter ytterligere kvaliteten av grenseestetikken i arbeidet. Manusforfatter Marguerite Duras har ofte blitt hyllet for sin bruk av antydninger og indirektehet, og for at arbeidene ofte innholder krysskulturelle møter.Marit Paasche er kunsthistoriker og forskningsansvarlig ved Videokunstarkivet. Hun jobber også som forfatter, kurator, foreleser og kritiker. Hennes spesialfelt er amerikansk og europeisk samtidskunst med et særskilt fokus på videokunst og eksperimentell film. De siste ti årene har Paasche undervist regelmessig i estetikk, kunsthistorie og film, hovedsakelig på Kunstakademiet i Oslo, men også ved de øvrige kunstakademiene i Norge og ved Universitetet i Oslo. For tiden forbereder Paasche utstillingen Vi lever på en stjerne ved Henie Onstad kunstsenter og en bok om Hannah Ryggen

Advertisements

0 Responses to “Et annet lerret: Hiroshima mon amour. Filmvisning og foredrag med Marit Paasche”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


Følg oss på Twitter!

Skriv inn epost-adressa di for å abonnere her å få nyheter i mailboksen.

Bli med 10 andre følgere

Filmklubbere


%d bloggers like this: